З 1 жовтня зміни в особистих фінансах українців

Що почнеться з 1 жовтня і кого це торкнеться перш за все

У жовтні низка рішень держави змінює порядок платежів і соцвиплат для побутових споживачів. Для більшості домогосподарств ціна електроенергії залишиться незмінною й газ для клієнтів “Нафтогазу” у тарифному плані “Фіксований” теж не подорожчає. Одночасно стартує новий газовий рік і починають діяти окремі адміністративні рішення щодо виплат і обслуговування пенсійних рахунків.

Це означає, що частина змін буде відчутна негайно, інша частина вплине на платіжки й виплати поступово протягом місяця. Далі розповімо послідовно з чіткими датами, сумами і діями, які потрібно зробити читачеві.

Електроенергія і пільги на опалення

Для більшості побутових споживачів у жовтні ціна електроенергії залишається 4,32 грн за кВт·год. Уряд продовжив дію фіксованого тарифу до 31 жовтня 2026 року включно. Це означає, що вчорашній квиток на світло не зміниться в загальній частині платіжки з 1 жовтня.

Окремо починає працювати сезонна пільга для будинків і квартир із належним чином оформленим електроопаленням. Пільга надається лише коли електроопалювальна установка вказана в документах оператора системи розподілу. Просте використання переносного обігрівача не дає права на пільговий тариф.

Якщо ви плануєте оформити право на пільгу перевірте наявність оформленої електроопалювальної установки в документах оператора розподілу і зверніться до свого постачальника для підтвердження обліку обладнання.

Ціна на газ і початок нового газового року

Для побутових клієнтів “Нафтогазу” з тарифним планом “Фіксований” ціна газу в жовтні залишиться 7,96 грн за кубометр з ПДВ. Тариф діє з 1 травня 2026 року до 30 квітня 2027 року, тому підвищення з 1 жовтня не передбачене за цим планом.

Плата за доставку газу окрема і залежить від оператора газорозподільної мережі. Восени загальна сума у платіжці може зрости не через підвищення ціни кубометра, а через збільшене споживання після початку опалювального сезону.

Одночасно 1 жовтня починається новий газовий рік 2026−2027 і він триватиме до 30 вересня 2027 року. Це важливо для розрахунку плати за розподіл. Зазвичай розподіл визначають за обсягом газу, використаного в попередньому газовому році. Отже зміни в платі за розподіл можуть відобразитися в платіжках пізніше.

Квартира восени з платіжкою за електроенергію та календарем жовтня
Квартира восени з платіжкою за електроенергію та календарем жовтня

Субсидії на опалювальний сезон і як порахують виплати

У жовтні Пенсійний фонд починає розраховувати житлові субсидії на опалювальний сезон 2026−2027 років. Для більшості отримувачів повторно подавати документи не потрібно тому перерахунок проведуть автоматично. Це стосується також домогосподарств, яким на неопалювальний період визначили субсидію у розмірі 0 грн.

Якщо подасте документи у жовтні або листопаді субсидію можуть призначити від початку опалювального періоду але не раніше виникнення права на неї. За пізнішого звернення виплату призначатимуть із місяця подання заяви.

Для перерахунку субсидії враховуватимуть доходи за перший і другий квартали 2026 року а пенсію братимуть у розмірі нарахованому за серпень. Для визначення початку опалювального сезону застосовується нормативна тривалість з 16 жовтня до 15 квітня але фактичне включення опалення вирішує місцева влада виходячи з погоди.

Коротко про важливі бюрократичні терміни

Декларація це документ де особа вказує свої доходи майно і інші дані для розрахунку податків чи субсидій. Податковий агент це організація або особа яка утримує податки з виплат і перераховує їх до бюджету. Сукупний дохід це вся сума доходів домогосподарства за встановлений період. Страховий стаж це роки та місяці роботи які враховують при нарахуванні пенсії.

Ці прості пояснення допоможуть краще розуміти вимоги при поданні документів і при перевірці правильності нарахувань.

Ключові дати середини жовтня і що з цим робити

18 жовтня критерії для агропідприємств

З 18 жовтня мають запрацювати оновлені критерії для підтвердження статусу критично важливих підприємств у аграрному секторі та суміжних сферах. Підприємству потрібно буде відповідати щонайменше двом критеріям серед яких річний дохід від 20 млн грн відповідний КВЕД належність до сфери управління Мінагрополітики або певний розмір земельного банку.

Для сільськогосподарських підприємств мінімальна площа оброблюваних угідь становитиме від 200 га і для виробників плодової продукції від 50 га багаторічних насаджень. Наказ Мінагрополітики набуде чинності 18 жовтня але не раніше дня офіційного опублікування.

22 жовтня нові правила для ВПО

22 жовтня набуде чинності закон про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб Закон № 4924-IX. Одне з нововведень стосується підтвердження статусу ВПО для нових випадків і підтвердженням буде документ сформований на основі даних Єдиної інформаційної бази ВПО.

Тим хто вже має довідку ВПО змінювати її не потрібно раніше видані документи залишаться чинними. За бажанням їх можна буде замінити на відповідний витяг із бази.

23 жовтня діджиталізація виконавчого провадження

Із 23 жовтня починає діяти основна частина закону № 4833-IX який змінює порядок виконання судових рішень та передбачає цифровізацію окремих етапів виконавчого провадження. Частина процедур переведуть в електронний формат і виконавці зможуть оперативніше отримувати інформацію від банків та інших фінансових установ про рахунки боржників.

У виконавчих документах також можуть зазначати відомі банківські рахунки та реквізити електронних гаманців боржника. Для визначених законом категорій військовослужбовців під час воєнного стану та протягом року після його завершення діятиме захист від примусового стягнення єдиного житла за борги виняток це житло яке перебуває в заставі або іпотеці.

25 жовтня перехід на зимовий час

Україна переходить на зимовий час в ніч з 24 на 25 жовтня о 04 00 стрілки годинників потрібно буде перевести на одну годину назад на 03 00. Більшість смартфонів комп’ютерів та сучасних пристроїв змінять час автоматично якщо в налаштуваннях правильно встановлений часовий пояс.

Законопроєкт № 4201 який передбачав перехід на постійний стандартний час не набув чинності тому сезонний перехід у 2026 році залишається.

ЦНАП або сервісний центр де подають документи на виплати
ЦНАП або сервісний центр де подають документи на виплати

До кінця жовтня терміни виплат і куди звертатися

До 30 жовтня визначені категорії громад можуть подати заяву на одноразову допомогу “Зимова підтримка” у розмірі 19 400 грн. Це виплата на все домогосподарство незалежно від кількості його членів і стосується визначених громад на Донеччині Запоріжжі Дніпропетровщині Херсонщині Харківщині Сумщині Миколаївщині та Чернігівщині. Тимчасово окуповані території до програми не входять.

Заяву можна подати через сервісний центр Пенсійного фонду ЦНАП або уповноважених представників місцевої влади перед зверненням потрібно перевірити чи входить конкретна громада до переліку учасників програми. Право на допомогу можуть мати отримувачі житлових субсидій пенсій по інвалідності допомоги ВПО та окремих видів державної допомоги сім’ям з дітьми.

Тих хто повністю або частково втратив зір під час захисту України можуть отримати до 95 000 грн цільової допомоги від Червоного Хреста до 30 жовтня. Кошти призначені для облаштування побуту та придбання адаптаційних засобів у тому числі смартфонів із озвучуванням екрана побутової техніки та навігаційних систем.

Заяву можна подати особисто через представника поштою або онлайн до структурного підрозділу з питань ветеранської політики за місцем проживання.

Ті хто набули право на разову допомогу до 24 серпня але не отримав виплату станом на 1 жовтня можуть звернутися до територіального органу Пенсійного фонду через що виплату мають провести до 1 листопада 2026 року. Розмір допомоги залежить від статусу отримувача і становить від 2700 до 3100 грн для осіб з інвалідністю внаслідок війни 1000 грн для учасників бойових дій 650 грн для членів сімей загиблих та 450 грн для учасників війни.

Зміни в обслуговуванні пенсійних рахунків і доплати

З 1 жовтня Укрексімбанк припиняє співпрацю з Пенсійним фондом щодо обслуговування рахунків для виплат пенсій субсидій пільг та інших державних соціальних виплат. Отримувачам рекомендували обрати інший уповноважений банк і подати до ПФУ нові реквізити.

Якщо людина не змінила банківські реквізити це не означає втрату права на пенсію або соціальну допомогу. У такому разі виплати здійснюватимуть через Укрпошту відповідно до встановленого порядку.

Загального підвищення всіх пенсій саме з 1 жовтня не передбачено. Основну індексацію пенсій у 2026 році провели у березні. Водночас для частини пенсіонерів виплата може зрости через вікові доплати для людей віком від 70 до 75 років до 300 грн від 75 до 80 років до 456 грн і від 80 років до 570 грн.

Якщо пенсіонер досягає відповідного віку в жовтні це може стати підставою для встановлення або збільшення доплати. Ці суми не додаються одна до одної після досягнення наступної вікової межі збільшується вже наявна компенсація.

Практичні кроки які варто зробити зараз

Щоб не втратити гроші або уникнути затримок перевірте свої банківські реквізити в Пенсійному фонді і при потребі подайте нові. Перевірте також чи ваш населений пункт включений до переліку громад для отримання “Зимової підтримки” і за потреби підготуйте документи для звернення до сервісного центру ПФУ або ЦНАП.

Додатково перевірте чи ваша електроопалювальна установка внесена в документи оператора системи розподілу якщо ви розраховуєте на сезонну пільгу і слідкуйте за рішеннями місцевої влади щодо початку опалювального сезону щоб зрозуміти коли зміниться фактичне споживання.

  • Якщо ви ветеран із порушенням зору подивіться порядок подання заяви у структурі з питань ветеранів вашої громади.
  • Якщо маєте право на разову допомогу до Дня Незалежності зверніться до територіального органу Пенсійного фонду до 1 листопада 2026 року.

Цей невеликий перелік допоможе визначити пріоритети і не пропустити строки які впливають на ваш бюджет у жовтні.

Робочий режим 1 жовтня

1 жовтня в Україні відзначають День захисників і захисниць України але під час воєнного стану святкові дні не є автоматично неробочими. Для працівників зі стандартним п’ятиденним робочим тижнем четвер 1 жовтня буде робочим днем якщо роботодавець не встановить інший режим роботи.

Якщо ви очікували короткий вихідний уточніть у свого роботодавця режим роботи на цей день і плануйте заздалегідь вирішення адміністративних питань які потребують особистої присутності.

Марта Квітинська

Марта Квітинська

Редакторка рубрики «Особисті фінанси»

Авторка і редакторка рубрики «Особисті фінанси». Спеціалізується на сімейних бюджетах, плануванні витрат, заощадженнях, простих інвестиційних інструментах і захисті прав споживачів. Має економічну освіту та професійний досвід у Вінниці. Перевіряє дані через офіційні джерела, аналітичні звіти, власні розрахунки та консультації з практиками.

Усі матеріали автора (218)

Залишити відповідь